Joan F. Mira: símbols i consciència nacional / Compay Segundo: La negra Tomasa
<<Ara bé, si els grups, como a tals grups, es perceben a través del símbols que els expressen, en resulta que allò que anomenem la consciència colectiva -- i la consciència nacional n'és només una de les formes -- és un efecte de l'acció dels símbols que expressen la col.lectivitat. Efecte, doncs, d'aprendre el significat d'aquests símbols: efecte d'una educació sobre continguts i representacions. [...] Per tant, qui controla el contingut i el significat dels símbols, qui en regula la difusió i l'aprenentatge, controla tambié la consciència que en resulta. Qui té el poder de manipular els símbols més potents -- de definir-ne la referència, i sobretot de fer-los aprendre i assumir-- té també el poder de produir identitat en l'ordre més important: aquell en qué el grup d'identitat bàsica és definit en termes d'àmbit d'exercici del poder sobirà. Llavors, la manipulació dels símbols del poder no solament crea més poder sinó que pot crear també consciència d'identitat -comunitat allà on préviament no n'hi havia->>.
Joan F. Mira, "La fal.làcia de la consciència nacional, o qui creu que és una nació?", en Hèrcules i l'antropòleg, València, Edicions 3 i 4, 1994.
https://youtu.be/CCge99qHUos Compay Segundo: La negra Tomasa
MAPA DE LOS PUEBLOS DE YUGOSLAVIA, 1940
Comentarios
Publicar un comentario